كيفية علاج القطط في الحالات الطارئه

السبت، يوليو 14، 2012 التسميات: ,


 

الكسور :

الكسور عند القط وهو من اخطر الحالات الشائعه عندنا وهو بسببه تموت القطط الا اذا كان كسر خفيف اذا كسر اليد باسرع وقت اغسل يدها بماء دافئه لتسترخي ولا تنسى ان تحملها برفق شديييد ثم نشفها برفق ، واذا كان هنالك جروح اجلب المطهر العادي وطهر الجره برفق طبعن ستصرخ بقوه ولكن لمصلحتها لألا يلتهب الجرح ويتجمع الجراثيم ثم الصق الجرح وثم اجلب اعواد نحيفه او سميكه قليلا خمس اعواد فقط ثم اجلب شاش واربطه برفق ولا تضغط عليه بقوه والصق الشاش وهي ستتخدر طبعن ستنام ثمن اذا توفر وصيلة نقل للبيطري اسرع اليه والساق والرقبه بنفس الطريقه وتمنياتي بالشفاء العاجل



الجروح البليغه والطفيفه :

الجروح وهي اخطر شي ويسبب التهابات خطيره جدآ وتسبب وفات بس الى اذا مشيت على طريقتي ماراح تموت انشاء الله هيا نبدأ يلاا الجروح الطفيفه وهي الخفيفه وهي التي بخارج الحم يعني مابين الحم والجلد وهي بسيطه بس لازم نعتي فيها لألا تسبب التهاب بس في بعض القطط عندهم مناعه قويه تجاه الجروح الطفيفه (الخفيفه) بس بعضهم لا المهم اذا جرح القط اغسلها بسرع وقت بس كيف تغسلها جب منديل وبله بالمويه وعصره عليه ومسحه وجب مطهر وطهره ولازم تقص شعر مكان الجرح لا تخاف راح يطلع بداله وحط الزقه وشتري البلاستيكه الي تنحط حول الرقبه عشان مايعض الجرح وخلاص وغير الزقه وطهرها كل يوم ، والجروح البليغه الي تحت الجلد عند الحم المهم اغسلها بدون من ديل لن راح تنزف يقوه وبعدين حط المنديل الناشف وطهرها وثمن حط شاش عشان تقلل النزيف ووديها عند اقرب بيطري لنها اخطر اخطر الحالات للقطط ممكن يموت خلال دقيقه وعاد الباقي على الدكتور بيخيطه ترا لأن الجرح يعتبر شق وانتمنا الشفاء العاجل

95 التعليقات:

Mohamed Saad يقول...

موضوع رائع و مفيد جدا,حروف,حرووف,منتديات حروف,فوتوشوب حروف,حروف الفوتوشوب,موقع حروف,عالم حروف,حروف السعودية,حروف الاسماء,حروف ديزاين

غير معرف يقول...

انا عندى القطه بتاعتى فخدها اتكسر فامش عارفه اعملها ايه ياريت القى الجواب باسرع وقت

غير معرف يقول...

انا عندي قط ضعير لسه واتعض في رقبته بس اتعويره جامده ومخليه زورو وارم اعمل ايه ياريت ترووودو بسرعه

غير معرف يقول...

مي و ملح على منطقة الكسر

غير معرف يقول...

قطي عندو إنتفاخ في ديل

Unknown يقول...

انا عندي قطه وقعت الصبح وبتعرج علي اديها

Unknown يقول...

انا عندي قطه وقعت الصبح وبتعرج علي اديها

غير معرف يقول...

اللهم جازي الف خير كل من يعتني بقط

Unknown يقول...

قطي طلع لشارع ورجع مع كسر في الفك السفلي خدتو عند الطبيب البيطري وعملو سلك وداني دوا بس القطي حالتو مش كويسه بديه ع الاكل سوائل بس زي ماقالي دكتور دلوقتي اربع ايام من وقت ماعمل العمليه بيطلع لعاب كثير من الفم وكمان دم كل مديه اكل مع انو مطحون وباكل بشويش صعبان عليا كثير وبطل يلعب ويموء ورجلو من ورا بيجرها مع انها مكنش فيها حاجه مش عارفه ده كن التخدير والابره انا مش مطمنه اعمل ايه

Unknown يقول...

قطي طلع لشارع ورجع مع كسر في الفك السفلي خدتو عند الطبيب البيطري وعملو سلك وداني دوا بس القطي حالتو مش كويسه بديه ع الاكل سوائل بس زي ماقالي دكتور دلوقتي اربع ايام من وقت ماعمل العمليه بيطلع لعاب كثير من الفم وكمان دم كل مديه اكل مع انو مطحون وباكل بشويش صعبان عليا كثير وبطل يلعب ويموء ورجلو من ورا بيجرها مع انها مكنش فيها حاجه مش عارفه ده كن التخدير والابره انا مش مطمنه اعمل ايه

Unknown يقول...

قطى نزل الشارع وقع علي رجله وقطه ضربته وصوابعه اتحركت من مكانها اعمل ايه ؟

Unknown يقول...

قطى نزل الشارع وقع علي رجله وقطه ضربته وصوابعه اتحركت من مكانها اعمل ايه ؟

غير معرف يقول...

انا عندي قطه حديثه الولاده ضربتها قطه ثانيه وسببت لها جرح في رأسها
انا طهرته ب كحول بس معرفش عمل ايه تاني
ارجوكم ساعدوني

Unknown يقول...

انا عندي قط صغير دعس عليه واحد في بطنه مع ضهره تسبب في كسر مافي عندنا طبيب بيطري في القريه ومش عارف اعمل شي ارجو الرد لو سمحتو

غير معرف يقول...

انا عندي قط شيرازي دعست على رجله من غير مادري وهو الحين رافعها ومايحركها وكل ماحاول اشوف رجله يرتعش ويتالم ومافي عنا طبيب بيطري ارجو الرد سريعا

لطيفة يقول...

أنا عندي قط وكانت برا في الحديقة وبعدين القطاو الشارع شمخو القط مالتي علي رجلها والحين التهبت رجل القطو مالتي وانا رحت أسبوع برا البيت والحين القط مالتي في المكان الاسفل مخبوق ويطلع منها أشياء ابيض ودم، بعدين لفيت رجل القطو بس ما اعرف شو اشوي أمان ردو علي 🐱🐱

غير معرف يقول...

قطي مصاب بكدمة في أذنه . إنه يتألم كثيرا�� ماذا أفعل ؟ أرجوكم ساعدوني ������

ابو امير يقول...

السلام عليكم يا جماعه عندي قطتي خرجوها العيال ونسوها وظاعت يوم وانا ادور عليها بعدين حصلتها وايديها مقطعات زي الي كفر سياره طلع علا يداتها واعدمهن مره وهي حامل بلاه كيف اساعدها ظميري يا المني

Unknown يقول...

قطي وقع من البلكونه و حصله خلع في رجله و هو اخرص بس من الالم سبحان الله طلع صوت الدكتور اداله حقنة مسكن بس برضو وجعاه احطله علي رجله مياه دافيه برضو كل فتره يمكن تسكن الالم ؟

Unknown يقول...

السلام عليكم عندي قط صغير تعرض لعضه من قط كبير ونصاب بالقدم اﻻماميه اليمنى وصاره ثلاث ايام اظن عنده رض قوي وجرح وملتهب يحتاجله مضاد حيوي لو ابقيه بس تعقيم ومجا ياكل اي شي ..ارجو الرد

Unknown يقول...

عندي قطة صغيرة عمرها 3 اسابيع عندها انتفاخ في فكها الاسفل .لو سمحتو ساعدوني

Unknown يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Unknown يقول...

قطى وقع من البلكونة وايده بيعرج بيها اعمل معاه ايه

غير معرف يقول...

قطتي مجروحه فرقبتها محتاره احطلها كحول او لا

غير معرف يقول...

قطتي عندها كسر براسها وكان ينزل دم من دانها بعثتها لبيطري ماساوى شي افيدوني رجاءا

غير معرف يقول...

عندي قط شيرازي 8شهور عنده ورم في رجله ومش عارف ده من ايه

غير معرف يقول...

ممكن تقوليلي شو عملتي لقطك

OBADA JZMATY يقول...

السلام عليكم
عندي قط عمره حوالي اسبوعين خبط بالطاولة وصار ينزف ولهلق ما بتحرك فيو غير قلبه شو العمل ارجي الرد بسرعة

Unknown يقول...

تمام مثل قطي بصح قال الطبيب لا يمكن ان يعيش هل صحيح

Unknown يقول...

وانا عندي قط صغير عمره اقل من ٤٠يوم انداس تقريبا علي راسه ونزف من فمه مش عارفة اعمله ايه

Unknown يقول...

نوع مسكن قوي القط ظهرها مكسور

Unknown يقول...

نوع مسكن قوي القط ظهرها مكسور

Unknown يقول...

اخي انا القط تبعي هلأ صرخ بصوت عالي و بعدين ما عم يحرك رجليه الفليين الله يخليك قلي شو اعمل الله يخليكن قولولي هلأ

Unknown يقول...

قطتي اتخبطت ف رأسها وعندها وجع وبتاخد مسكّن ونايمه طول اليوم

Hassna يقول...

لو سمحت قطتي سقطت من الدور الرابع صار معها كسر ووديتها للطبيب وسوالها الجبيرة بس أبغى اعرف كم فترة الشفاء وهيا نوعها شيرازي بيضاء وعمرها 6شهور

Unknown يقول...

عندي قط دست على على ذيله والان ذيله فيه ورم من فوق

Unknown يقول...

قطتي واقعه ومو قادره توقف ع ايدها نهائي وبتماوي إذا حدا لمس ايدها

Unknown يقول...

قططي مجروحا في رقبتها كيف اعلاجهاا

Unknown يقول...

مسكت قطتي بالغلط من رقبتها لانها كانت تقترب من النار ولكن هي الان عندها اوجاع في رقبتها ارجو الرد 😭😭

Mostafa sami يقول...

رجل القط عندي محروق اعمل اَي في مشط الرجل

غير معرف يقول...

ايوه

Unknown يقول...

عندي قطه يديه مكسور و مش عرفه تمش وش اسو مر تعبنه

Asma يقول...

انا قطني صغيرة لقيتها ف الشارع لسة مولودة اخدتها وبأكلها لكن دوست ع رأسها بالغلط كانت مستخبية ومشوفتهاش ورأسها ورمت خالص وانا مش عارفه اعمل ايه قلبي واجعني عليها اوي ومش راضية تشرب اللبن كمان💔💔

Unknown يقول...

انا ضغطت على قطتي بالغلط و عم تتنفس بسرعة نا بعرف شو اعمل لها بليز ساعدوني 😭😭😭😭

Unknown يقول...

سلام عليكم قطي عمر شهرين وقع وماعم يمشي ع رجلها عم يسحبن سحب ماذا افعل

Zaineb zooza يقول...

قطي كان طالب تزاوج وطلع من البيت ومن رجع جان منزل ذيله ثاني يوم بده يعرج صار اسبوع ع هالحاله قالو لازم اشعه بس ماكو اشعه بالمنطقه البيها اني والدكتور كال وحده يتحسن شنو رئيكم ساعدوني مااتحمل اشوفه مريض

Unknown يقول...

قطي متعور فرجله و بيطلع منها سائل ابيض او ابيض مائل للاحمر شو اعمل و كمان ما بياكل ولا بيشرب

Unknown يقول...

لو سمحت قطتي وقعت من الدور الخامس واتكسرت ممكن نوع مسكن قوي ليه

Unknown يقول...

عندي نفس الحالة من اسيوع انجرح والان يتالم ويعرج ولا اعرف كيف اساعده ولبس لدينا بيطري مختص ارجو الرد

Unknown يقول...

عندي قطه الفك بتعها اللي من تحت اتكسر نصفين اعمل ايه بالله عليكم اسرعوا في الرد عليا

Unknown يقول...

انا عندي قطة لديها 4شهور و3 اسابيع طلعت فوق شجرة والغصن جرحها في بطنها وعندها حفرة في بطنها اعمل ايه😰😰

Unknown يقول...

السلام عليكم
انا عتدي قطه تلت اشهر
اندعس عليها بالغلط
واتاذت رقبتها ماعم تحين تحركهااا
شو ممكن اعملها ماحسنت اخدها عتد دكتور بيطري

Unknown يقول...

القط تبعي دعست عليه بالغلط على راسو وهلق عم ينزل الدم من انفو شو اعمل بترجاكن ساعدوني ماني حابة اخسرو 💔

Unknown يقول...

ضعي عليه ماء وملح ثم ديتول مخفف بالماء ولفي الجرح انشاءالله بطيب

Unknown يقول...

ضعي عليه ماء وملح ؤعني محلول ثم ديتول مخفف ولفيها بقماش

Unknown يقول...

طهرها بماء وملح ثم ديتول مخفف ولفي الجرح واشاءالله بطيب

غير معرف يقول...

و الله و انا عندي نفس المشكل قطتي صغير و سقطت على رأسها هي تشرب حليب عبر الحقنة لكن هي تمشي قليلا ثم تسقط تنام المهم انا خايفة لي عنده نصيحة يفيدني

Unknown يقول...

لقيت قط مدعوس بالشارع صغير رجله مفصوله ومعلقه معه طهرتها وربطها الرجاء الافادة بسرعة ايش أعمل له

Unknown يقول...

لقيت قط مضروب على رأسه ماذا أفعل لأنقاذه أرجوكم رد عليا

Ali يقول...

عندي قط عمره ٥ شهور حصل له عظه بالكتف من ثلاث ايام ولا يقدر يضع ابده على الارض ايش العلاج

Unknown يقول...

وشو صار بالقط بعدين😔

Unknown يقول...

عندى قطه سقطت من الدور الثانى وبعدها بدأت تعرج على رجلها ومش عارفه تمشى عليها ورفعاها واى حد يقرب منها تصرخ مش عارفه اعمل ايه ارجو الرد

Unknown يقول...

أنا القط تاعي رضيع عضو ديك مرقبة وعملو جرح كبير عميق في الرقبة و صار نزيف درتلو مطهر وغطيت الجرح رآه عنده فايت 24 ساعة بدون خياطة معرفتش شانعمل و كي نحب موكله رقبته يلزم تتحرك ما عرفتش شانعمل معاااه

Unknown يقول...

أنا لقيت قط مذبوح دتله معقم بصح ليقله خياطة ومعندناش بيطري معرفتش شاندير معاه حصلت

Unknown يقول...

انا عندي قطة مضروبة على رجليها ذ بل الحجر في الشارع مذاذا افعل ؟؟

Unknown يقول...

السلام عليكم قطي صايرله ٤ ايام ايده اليسرى مايقدر يمشي عليها ولا يقدر احركها وكثييير منتفخه وهو تعبان اخذته للبيطري و سواله اشعه وطلع عنده التهاب بسبب خناقة مع قط ثاني،ضربه بثلاث ابر وقالي لازم لمدة ٥ ايام تجيبيه اضربه ابرة....انا قطي كبير مو صغير بيوزن ٤ كغ ونص وهلا رجع الحظر ومافي غير صيدليات مفتوحة محتاجه لاسم مضاد حيوي في هيك حالة حتى اجيبله ياه

Unknown يقول...

انا عندي قطة صعبه مجروح المنفوخ اوي في رجله اعمل ايه

Unknown يقول...

عندي قطه هملايا حامل وقعت اختا لعند الدكتور عملا اشعه مافي كسر وضربا ٣ابر الها اسبوعين ما فينا تمشي ع اجريا بتزحف زحف وما فينا تدخل ع الحمام شو الحل وفي امل ترجع تمشي

Unknown يقول...

عندي قط طلع لشارع وانظرب وحاليا كتفه وارم وأيده وبس نايم ويتألم مقضيه نوم

Unknown يقول...

كيف حاله الآن ??

Unknown يقول...

كيف حاله

Unknown يقول...

قطتي وقعت من. عل المكتب ورجليها بتعرج عليها مش عارفه اكسرت ولا لا اعرف ازاي واعمل اي

Unknown يقول...

انا عندي قطه صغيره عمرها شهر دعست رأسها هل يوجد حل

غير معرف يقول...

انا عندي قط عمره ٣ أشهر دعس عليه بالسيارة لكن لا أعلم كيف استطيع مداواته اريد الحل رجاء وبسرعة

Unknown يقول...

لدي قط تعرض للعض من قبل قط اخر اليد اليسرى منتفخةكثيراا. قرب عنقه لا يستطيع المشي عليها كيف يمكن علاجه وشكراا

Unknown يقول...

الانتفاخ دا لازم ليه دكتور بيطري ضروري احيانا بيكون سرطان عندهم

Unknown يقول...

دكتور فورا

Unknown يقول...

لو رضيعة ايتخدمي المناديل المبللة او السيبيرتو

Unknown يقول...

وديه لبيطري يشوفو

Unknown يقول...

انا اما وديت قطي كان شهر واحظ وجبتله الدكتور و علقله محاليل

Unknown يقول...

كشف فورا عشان ممكن يكون سرطان

Unknown يقول...

لديه البيطري

Unknown يقول...

قطر انجرح فى رجله جرح كبير وانا مش عرفه اعلاجوا ازى

Mahmoud Hasan يقول...

انا عندي قط عمره 45 يوم اخي دعس علي راسه من غير قصد لا اعلم كيف استطيع مداواته اريد الحل رجاء وبسرعه

Unknown يقول...

لدي قط امو قاعده فَوقو ما العلاج

Unknown يقول...

القط بتاعى صغير عنده حوالى 4 شهور وانا بمسكه هو مسك ف البطانيه فشديته من رجليه الخلفيه وبدون قصد مش عارفه خصله اى شويه بيمشى ويكون كويس وشويه بيقعد يتلوى ف الارض مش عارفه اعمل اى بالله ساعدوني 😭😭💔

Unknown يقول...

انا مسكت قطتي من رجلها و سحبتها لانها كانت تتشاجر مع اخوتها و ضربوها قاعدت تعيطت و الان هي تمشي ب ترعج على رجلها ماذا افعل ارحو الرد 😭😭

عبير احمد يقول...

نفس اللي حصل معايا ارجوكي قوليلي عملتي اي

غير معرف يقول...

قطتى وقعت من البلاكونه عمر شهريين بس مفيهاش حاجه يتمشى وتأكل وتشرب وبتلعب طبيعى بس بتنام كتير مش عارفه كده فيها حاجه وله لا طول اليوم نائمه ياريت حد يطمنى

غير معرف يقول...

انا عندي قطة عمرها شهرين فجأة صار عندها سخونة وبعدها اعملتلها كمدات وامتنعت عن الأكل وهيا هلقيت لا تتحرك ابدا ولا تأكل بس تتنفس شو اعمل رجاءا

غير معرف يقول...

أنا كمان قطتي طاحت من على الخزانة للأرض وانتفخ ظهرها وماتبغي يقربلها حد شوا رح أعملها

غير معرف يقول...

عندي قط دعسته سيارة ولحين رجلو مايقدر انو يمشي عليها ولبيطري بعيد على المكان لي اسكن فيه واش اسوي

غير معرف يقول...

عندي حد ف البيت وهو ماشي القطه صغيرة جت تحت رجله هي حاليا مغمضه عنيها وجابت شويه دم من انفها واني حاليا مش عارفه اتصرف ازاي او اديها ايه ومش جنبنا دكتور بيطري برجاء حد يفيدني بالله عليكم هي لسه بتتنفس

غير معرف يقول...

اعمل اي لو دوست علي قط حديث الولاده كان عايش بس حسافه بيتألم أو بيطلع في الروح !

غير معرف يقول...

شو حصل لقطتك الي دعست راسها فضلا

إرسال تعليق

 
فضاء المعرفة © 2010 | تعريب وتطوير : سما بلوجر | Designed by Blogger Hacks | Blogger Template by ياعرب